DM0A8848

Futura III -byggnadens mångsidiga restaurang Flow – från lobbyservice till à la carte

I hjärtat av Futura III-byggnaden pulserar restaurang Flow, som ansvarar för både lobbyservicen och restaurangverksamheten i byggnaden. Detta lilla men effektiva företag har varit en del av huset ända sedan starten, år 2009. År 2025 började Flow:s 16:e verksamhetsår, vilket säger mycket om Flows engagemang och yrkesskicklighet.

”Vi arbetar med ett litet men kompetent team,” säger Anu från Flow, som känner Futura I-IV-byggnaderna som sina egna fickor. Teamet består av tre fast anställda med lång erfarenhet inom restaurangbranschen, vilket möjliggör smidig och flexibel verksamhet.

Ravintola Flow:s Anu Saaranen och Rashinta Huhmarsalo samarbetar för att säkerställa en smidig och trevlig upplevelse för både lunchgäster och arrangörer av olika tillställningar.

Mångsidig service med hjärta

Flow erbjuder ett brett utbud av tjänster för företag och besökare i Futura III-byggnaden. Lobbyservicen omfattar en rad olika funktioner som säkerställer en smidig och behaglig upplevelse för alla som besöker byggnaden. Restaurang Flow erbjuder i sin tur varierande alternativ som passar olika smaker och behov.

Flows buffé med 50 sittplatser är populär bland kontorsanställda i närheten, medan à la carte-delen är perfekt för luncher med gäster och bordsservering. Restaurangen erbjuder säsongsanpassade alternativ och tar hänsyn till specialkost. Flow kan ordna evenemang för 10 till 200 personer och anpassar sig flexibelt efter kundernas individuella behov.

Flow strävar efter ansvarsfull verksamhet och minimerar matsvinn genom att sälja överskottsmat via ResQ-appen. Den omfattande servicehelheten anpassas enkelt till olika situationer, oavsett om det gäller lunch, företagsevenemang eller specialarrangemang. Flows mål är att erbjuda en smidig och trivsam upplevelse för alla sina kunder. Anu understryker Flows förmåga att möta olika önskemål: ”Vi har genomfört tillställningar för 10–200 personer och allt däremellan. Sällan, om någonsin, behöver vi säga att vi inte kan uppfylla kundens önskemål.”

Rashinta Huhmarsalo förbereder öppningen av lunchbuffén.

Lobbyservicens viktiga roll

Lobbyservicen tar hand om mottagning, information och vägledning av besökare samt hanterar posttjänster. Via lobbyservicen kan man också boka mötesrum och catering för olika tillställningar.

Lobbyservicens roll i Futura I-IV-byggnaderna är mycket viktig. Den påverkar den allmänna atmosfären och kundupplevelsen. När en kund flyttar in i byggnaden är lobbyservicen den första viktiga kontakten som vet, kan och visar vägen.

”Lobbyservicen skapar gemenskap och är väldigt viktig,” betonar Anu. ”Vi är de första som folk frågar, och vi löser det tillsammans om vi inte kan hjälpa direkt. Det är en tjänst som uppskattas och som kommer naturligt.”

Lobbyservicen skapar också trygghet. Vid till exempel ett brandlarm ser personalen till att människor säkert kommer ut. ”Om något oväntat händer, kommer folk till oss,” berättar Anu. ”Vi är en kunskapskälla och allmän vägledning för både företag och besökare. Vi kan snabbt reagera på olika behov och situationer i lobbyservicen.”

Anu välkomnar alla som anländer till Futura III-byggnaden.

Kontinuerlig utveckling och personlig service

”Vi strävar alltid efter att tillgodose kundernas önskemål, oavsett om det gäller privatpersoner eller företag,” säger Anu och betonar flexibiliteten i servicen.

Flow vill utvecklas kontinuerligt för att möta det moderna arbetslivets behov. ”Vi har lärt känna människor, företag och anställda. Vi har en personlig relation med kunderna – vi är inte bara en restaurang utan lite mer,” beskriver Anu.

”Vi är alltid redo att lära oss nytt och utvecklas. Vi sköter både restaurangen och lobbyservicen med våra egna personligheter och hjärta,” fortsätter hon.

Samarbetet med Vaasa Parks

Samarbetet med Vaasa Parks har under årens lopp utvecklats till en mycket välfungerande relation. ”Samarbetet fungerar utmärkt,” berättar Anu. ”Vi är i kontakt veckovis i frågor om restaurang- och lobbyservice. Kontakten är lättsam och vi har tydliga roller på båda sidor.”

Anu uppskattar särskilt den smidiga kommunikationen: ”Man behöver inte vänta på svar. Vi har varit väldigt nöjda med hyresvärden. Samarbetet är positivt från båda hållen.”

Anu Saaranen förbereder de sista detaljerna på Ravintola Flow:s à la carte-del innan lunchtiden börjar.

Framtidsutsikter

Trots att pandemin innebar utmaningar och att kundantalet ännu inte har återgått till tidigare nivåer ser Flow positivt på framtiden.

”Kunder rekommenderar oss och ryktet sprider sig om våra tjänster. Det visar att vi har gjort något rätt,” gläder sig Anu.

I framtiden ser Flow möjligheter till ökat samarbete mellan lobbytjänsterna i Futura-byggnaderna. ”Vi skulle kunna utveckla gemenskapen och samarbetet ytterligare,” funderar Anu.

Ravintola Flow är mer än bara en restaurang eller lobbyservice – det är hjärtat och själen i Futura III-byggnaden. ”Vi fortsätter med vårt vardagliga slit med hjärta och själ,” sammanfattar Anu Flows filosofi. Denna attityd och engagemang gör Flow till en oumbärlig del av gemenskapen i Futura I-IV-byggnaderna.

Relaterade artiklar

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Analytik och marknadsföring

Vi använder Google Analytics för att samla information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Dealfront och LinkedIns verktyg används för mätning av marknadsföringsåtgärder. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.